شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۴

در حاشیه نشست کتاب‌خوان تخصصی شعر (۶)

برای ترویج فرهنگ کتابخوانی باید به سراغ ایده‌های نو برویم

نشست کتاب‌خوان تخصصی شعر

مؤدب با اشاره به ضرورت توجه به عنصر خلاقیت در پویش «کتاب‌خوان مجازی» گفت: مخاطب ما در فضای مجازی هر روز با ایده‌هایی متنوع و جذاب روبرو می‌شود و ما نیز باید برای جلب نظر او، سرشار از خلاقیت و ایده‌های نو باشیم.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علی‌محمد مؤدب، شاعر و منتقد ادبی درباره نخستین کتاب‌خوان تخصصی شعر گفت: پدیده‌های اثرگذار جامعه، بستری مناسب برای تشکیل محافل و جمع شدن افراد، حول موضوعی خاص است. شعر نیز از دیرباز به عنوان پدیده‌ای تأثیر‌گذار، مخاطبین زیادی را در قالب محافل و انجمن‌ها، دور خود جمع کرده و با ایجاد سرمایه اجتماعی، مخاطبین و مؤلفان خود را در این محافل یافته است.
 

وی با اشاره به ضرورت برگزاری نشست‌ها و محافلی برای نشر اندیشه و فرهنگ در جامعه گفت: برای تثبیت و دوام هر پدیده‌ای، نیاز به تشکیل محافل و نشست‌هایی است. بسیاری از مسائل دینی ما با تشکیل محافل مذهبی در مساجد، حسینه‌ها و... ماندگار شدند.
 

شاعر «عاشقانه‌های پسر نوح» برگزاری نخستین کتاب‌خوان تخصصی شعر و معرفی برخی از بهترین آثار منتشر شده در سال‌های اخیر توسط شعرا را اقدامی مثبت و سازنده ارزیابی کرد و درباره لزوم برگزاری کتاب‌خوان گفت: کتاب نیز با وجود تنوع در موضوع و مخاطب، نیاز به رشد و ارتباط بیشتر با متن زنده جامعه دارد و برگزاری محافلی با موضوع مطالعه و معرفی آن می‌تواند جایگاهی مناسب برای تبادل آگاهی بین مخاطبین کتاب و جذب افراد بیشتر به کتابخوانی باشد.
 

وی ادامه داد: هویت ایرانی با شعر و زبان این سرزمین، پیوندی ناگسستنی دارد و مردم جامعه ما همواره با شعر ارتباط خوبی داشته‌اند. محافل کتابخوانی درحوزه شعر هم با توجه به نیاز جامعه و اقبال مردم به انواع آن، می‌تواند از اساسی‌ترین و کلیدی‌ترین محافل کتابخوانی و منشاء اثر فراوانی در این زمینه باشد.
 

مؤدب با اشاره به اقدام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در راه‌اندازی پویش «کتاب‌خوان مجازی» تأکید کرد: ما باید در مواجهه و استفاده از رسانه‌های تازه، سبک و کم‌هزینه امروز، هوشیار و چابک باشیم تا بتوانیم محتوایی ارزشمند را به وسیله این ابزار تولید و منتقل کنیم. غفلت ما از این امکانات می‌تواند این فرصت را به تهدیدی جدی تبدیل کند و از این رسانه‌ها، وسیله‌ای برای انتقال مطالبی با محتوای پوچ، مخرب و غیراخلاقی بسازد.
 

خالق مجموعه‌هایی چون «دستخون» و «همین قدر می‌فهمیدم از جنگ» افزود: دعوت نهاد کتابخانه‌ها از مردم برای مطالعه به واسطه خلق قالب‌های زنده و به‌روز، اقدامی مثبت است که برکات زیادی را به‌همراه خواهد داشت.
 

وی با اشاره به ضرورت توجه به عنصر خلاقیت در این پویش گفت: نکته قابل توجه در این بین، توجه به عنصر خلاقیت و ایده‌پردازی است؛ چراکه مخاطب ما در فضای مجازی هر روز با ایده‌هایی متنوع و جذاب روبرو می‌شود و ما نیز باید برای جلب نظر او، سرشار از خلاقیت و ایده‌های نو باشیم.