به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، علیمحمد مؤدب، شاعر و منتقد ادبی درباره نخستین کتابخوان تخصصی شعر گفت: پدیدههای اثرگذار جامعه، بستری مناسب برای تشکیل محافل و جمع شدن افراد، حول موضوعی خاص است. شعر نیز از دیرباز به عنوان پدیدهای تأثیرگذار، مخاطبین زیادی را در قالب محافل و انجمنها، دور خود جمع کرده و با ایجاد سرمایه اجتماعی، مخاطبین و مؤلفان خود را در این محافل یافته است.
وی با اشاره به ضرورت برگزاری نشستها و محافلی برای نشر اندیشه و فرهنگ در جامعه گفت: برای تثبیت و دوام هر پدیدهای، نیاز به تشکیل محافل و نشستهایی است. بسیاری از مسائل دینی ما با تشکیل محافل مذهبی در مساجد، حسینهها و... ماندگار شدند.
شاعر «عاشقانههای پسر نوح» برگزاری نخستین کتابخوان تخصصی شعر و معرفی برخی از بهترین آثار منتشر شده در سالهای اخیر توسط شعرا را اقدامی مثبت و سازنده ارزیابی کرد و درباره لزوم برگزاری کتابخوان گفت: کتاب نیز با وجود تنوع در موضوع و مخاطب، نیاز به رشد و ارتباط بیشتر با متن زنده جامعه دارد و برگزاری محافلی با موضوع مطالعه و معرفی آن میتواند جایگاهی مناسب برای تبادل آگاهی بین مخاطبین کتاب و جذب افراد بیشتر به کتابخوانی باشد.
وی ادامه داد: هویت ایرانی با شعر و زبان این سرزمین، پیوندی ناگسستنی دارد و مردم جامعه ما همواره با شعر ارتباط خوبی داشتهاند. محافل کتابخوانی درحوزه شعر هم با توجه به نیاز جامعه و اقبال مردم به انواع آن، میتواند از اساسیترین و کلیدیترین محافل کتابخوانی و منشاء اثر فراوانی در این زمینه باشد.
مؤدب با اشاره به اقدام نهاد کتابخانههای عمومی کشور در راهاندازی پویش «کتابخوان مجازی» تأکید کرد: ما باید در مواجهه و استفاده از رسانههای تازه، سبک و کمهزینه امروز، هوشیار و چابک باشیم تا بتوانیم محتوایی ارزشمند را به وسیله این ابزار تولید و منتقل کنیم. غفلت ما از این امکانات میتواند این فرصت را به تهدیدی جدی تبدیل کند و از این رسانهها، وسیلهای برای انتقال مطالبی با محتوای پوچ، مخرب و غیراخلاقی بسازد.
خالق مجموعههایی چون «دستخون» و «همین قدر میفهمیدم از جنگ» افزود: دعوت نهاد کتابخانهها از مردم برای مطالعه به واسطه خلق قالبهای زنده و بهروز، اقدامی مثبت است که برکات زیادی را بههمراه خواهد داشت.
وی با اشاره به ضرورت توجه به عنصر خلاقیت در این پویش گفت: نکته قابل توجه در این بین، توجه به عنصر خلاقیت و ایدهپردازی است؛ چراکه مخاطب ما در فضای مجازی هر روز با ایدههایی متنوع و جذاب روبرو میشود و ما نیز باید برای جلب نظر او، سرشار از خلاقیت و ایدههای نو باشیم.